Som tidligere skrevet har vi gått igang med prosjektarbeid. Tidsrammen er på 3 uker + en uke til fremføring og oppsummering. Observasjon på forhånd overbeviste oss om at elevene trenger en tydelig struktur hvis de skal kunne arbeide godt og effektivt i grupper. Derfor laget vi en "elevdagbok" som elevene skulle bruke i prosessen. I grove trekk består den av rom for å utforme problemstillinger og ideer, arbeidsplan for de tre ukene (som elevene selv skal fylle ut), egenevalueringskjemaer (ukesvis) og plass for tilbakemld fra lærer. Dagboka skal fungere som en felles platform for dialogen mellom elev og lærer. Det skal være et normativt dokument som både lærer og elev forholder seg til.
Tanken er at læreren deler ut dagboka på begynnelsen av hver økt og tar den inn igjen på slutten. Eleven blir bedt om å fylle ut på de steder det er hensiktsmessig i løpet av økta, alt etter som hvor de er i prosessen. På denne måten håper vi å kunne følge elevene tett gjennom hele arbeidet. Det vil også skape oversikt for elevene. De vil ha et skriftlig dokument som allerede inneholder en grov hovedstruktur. Det vil være greit for elev og lærer å bli enig om hva som skal være neste punkt/mål i arbeidet.
Erfaringer etter en ukes arbeid med dagbok:
En del har problemer med å forstå begrepene i dagboka. Den burde vært mer selvforklarende. 10ende-klassinger vet ikke nødvendigvis hva en problemstilling er. Vi måtte bruke en del tid på å forklare dagboka. I tillegg ble den sett på som arbeid og ikke alle så poenget med å bruke den. Den fungerte godt som en felles plattform for dialog og tilbakemeldinger. Det var overraskende lett å få elevene i dialog om det faglige temaet de skulle jobbe med. De skrev foreløpige problemstillinger, som de så fikk skriftlig tilbakemelding på. I timen etterpå fikk elevene hjelp til å utforme tema og problemstilling videre. For veldig mange vil det si at de snevret inn omfanget. Hvis de før tenkte de ville jobbe med hele den kalde krigen, fant elev og lærer ut i fellesskap at det ville være smart og interessant å kunne gå mer i dybden på noen få temer/en periode av den kalde krigen.
Jeg er litt spent på hvordan neste uke skal gå. Jeg håper og tror at dagboka fortsatt skal kunne danne basis for dialog mellom lærer og elev.
lørdag 17. oktober 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar