Da er vi inne i siste uka av prosjektet vårt. Elevene har en uke igjen. I neste uke skal elevene selv stå for undervisningen, der alle skal gi en presentasjon av hva de har arbeidet med. Dette gleder jeg meg til!
Hva er en fornuftig lengde på et prosjektarbeid? Vi satt av 3 uker (2,75 timer pr uke) på forhånd. Stemningen nå er relativt blandet. De aller fleste jobber veldig bra nå og har tatt inn over seg at de nærmer seg slutten. Noen begynner å bli alvorlig lei, mens andre står løpet ut.
I KL06 står det at man i prosjektarbeid tar utgangspunkt i en problemstilling og gjennomfører et målrettet arbeid fra ide til ferdig produkt.
2 uker hadde antakelig vært nok for å oppnå målet i Kl06. En elev gav følgende kommentar: Om vi så hadde hatt 3 måneder på oss, så hadde vi stresset den siste uka. Det blir for mye tid "i mellom". Når ungdommmer har god tid på seg (evt. tror de har det), bruker de ikke tiden godt.
Vi har ikke lagt opp til noen belønning for de som eventuelt skulle bli tidlig ferdig. Hensikten er at elevene skal jobbe faglig hele perioden. Vi har ikke lyktes fullt ut til nå med å bruke prosjektarbeidet som en arena for faglig diskusjon. Men vi har denne uka på oss til å samtale med elevene. Elevene jobber på en måte som gjør det enkelt å spørre: Hvorfor tenker du sånn? Har du tenkt på dette...? Kan det være en ide å ta med dette....? osv.
Bakgrunnen for at vi bestemte oss for å jobbe tredelt (1 uke forelesning, 3 uker prosjekt, 1 uke fremføring (elevstyrt undervisning)), var å kunne repetere det faglig stoffet på flest mulig måter, uten at det skulle oppleves som repitisjon.
Vi får se hvordan den siste uka går...
mandag 26. oktober 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar