I forige refleksjon skrev jeg rimelig kritisk om gruppearbeid. Denne uka har vi brukt på fremføring av arbeidet. Elevene blir vurdert på fremføringen (teknisk og innhold). Jeg er nødt til å nyansere min holdning til gruppearbeid generellt etter å ha sett mange GODE fremlegg, med solid faglig innhold og gode prestasjoner. I forige innlegg skrev jeg at gruppearbeid som arbeidsform bare fungerer for fåtallet. Nå kan jeg si at gruppearbeid fungerer for de fleste.
Elevene har nå hatt 2 uker på seg. Noen jobber jevnt og trutt hele veien, mens andre, særlig gutter, må ha kniven på strupen. Mot slutten av perioden jobbet de aller fleste bra, selv de som ble annsett som "umulige".
Gruppefremlegg virker på meg som en god vurderingsform. Innholdet stod i fokus, men selvstendighet i forhold til manus tellte også med. Hadde man hatt en skriftlig/muntlig prøve ville man ikke fått den treningen i å stå forran mange mennesker som man får ved presentasjon. Den treningen tror jeg er veldig verdifull for ungdom.
I tillegg ble det lagt opp til at klassen skulle komme med spørsmål og kommentarer. Læreren hadde da mulighet tli å definere hva som var relevant og hva som ikke var det. Elevene fikk da trening i å holde seg til saken og opptre høflig i forhold til sak og person.
Jeg og min praksispartner har planlagt å kjøre et diferensiert undervisningsløp. Første uka skal vi bruke på INTRO. Den vil bestå av forelesninger med mål om å gi et oversiktsperspektiv. Vi vil bruke små oppgaver, med små grupper og kort tid, for å bryte opp undervisningen. Deretter vil vi gå i gang med et større gruppearbeid. Elevene vil kunne velge mellom 3 forskjellige arbeidsmåter med selvvalgt tema fra den kalde krigen. Vi har satt av 3 uker til gruppearbeidet, men med muligheter for å kjøre forelesninger innimellom som tar opp aktuelle temaer. Hvis mange mangler forståelse om et konkret emne, for eksempel den kalde krigen i Norge, kan vi kjøre forelesning på det. Vi vil samtidig bryte opp undervisningen. 3 uker med gruppearbeid er for mye.
Vi gleder oss til å komme i gang!
fredag 2. oktober 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar