fredag 9. oktober 2009

Etter en uke praksis

Nå har jeg drevet selvstendig undervisning i en uke. På forhånd hadde jeg og min makker brukt en del tid på forberedelse av undervisning. Vi la opp til en såkalt INTRO-uke, der vi ønsket å gi elevene en grovt oversiktsbilde over den kalde krigen. undervisningen har bestått i tavleundervisning med små oppgaver (to og to, 2-3 min) og klassediskusjon.

Erfaringen jeg sitter igjen med er at undervisningen MÅ brytes oss hvis ikke elevene skal gå lei. Maks 10 minutter gikk det før elevene mistet interessen. Vi hadde laget noen oppgaver, men burde hatt flere. Vi brukte en nedtellingsmekanisme når vi gjorde oppgaver. Dette førte til at elevene jobbet veldig konkret med oppgaven som ble gitt.

I tillegg trenger de å bli minnet på at de skal prøves i stoffet og at de går i 10-ende klasse og får vitnemål. Vi hadde stort sett to bolker med undervisning (1 time und pr bolk) til rådighet pr klasse. Den første bolken gikk bra, mens elevene fort gikk lei i den andre bolken.

Første time neste uke skal elevene prøves i stoffet. Etter det går vi over i en prosjektperiode med gruppearbeid med valgfrie arbeidsformer.

Jeg har delt ut utskrift av powerpoint-presentasjonen som jeg brukte i forelesningen. Denne tenker jeg å bruke i løpet av de neste 3 ukene som en felles referanse.

Videre skal vi som sagt jobbe med gruppearbeid. Denne vil vi kombinere med enkelte forelesninger og små oppgaver. Dette velger vi på bakgrunn av observasjon vi gjorde før vi tok over undervisningen. Mye tid gikk bort i tull i løpet av de to ukene. Dette håper vi å unngå ved å variere undervisningen, samtidig som vi ikke gir elevene så god tid at de kan "slappe av to uker og jobbe en".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar